| www.masslawyersweekly.com

April 12,2010

COMPANY

The paper
chase

For the second time in less than a
month — and the seemingly umpteenth
time over the past few years — the law
firm of Todd & Weld has served the
Boston Herald with an explosive
defamation lawsuit.

This time, David H. Rich asserts in a
March 31 complaint that the tabloid and
Herald scribe Jessica Van Sack falsely
reported that Joanna Marinova had
been unceremoniously booted from a
Bridgewater prison visit after engaging
in “sexual acts” with inmate Darrell
Jones. The piece was picked up by
national media outlets including Fox
News and The Associated Press.

Rich — who was part of the Boston
legal team that brought home a $2.1
million verdict in 2005 against the Herald
on behalf of Superior Court Judge Ernest
B. Murphy — claims the newspaper’s May
28,2009, story intended to sensationalize a
visit Rep. Gloria Fox had made to the Old
Colony prison in Bridgewater to
investigate alleged incidents of inmate
abuse. In doing so, Rich says, the Herald
falsely reported that prison-rights advocate
Marinova had been earlier “bagged’ for
engaging in ‘sexual acts’ with [a] killer
con,” in the prison’s visitor room.

“Marinova never engaged in ‘sexual acts’
with Mr. Jones, nor could she (or would she)
have done so in this public space,” Rich
writes in the complaint.

But in publishing the high-profile story
aimed at discrediting Fox, Rich tells Lawyers

Howard M. Cooper

David H. Rich

Weekly, the Herald blatantly ignored readily
available facts that would have
demonstrated the falsity of its assertions.

All of the alleged acts, Rich says, were
reported to have occurred in a guarded
room during a November 2008 meeting
between Marinova and Jones.

“For the stories to be true, this would
have had to have happened in front of
dozens of witnesses, on camera and in
front of armed guards who were overseeing
the visits,” he says. “Our position is that this
physically could not have happened, and
any sort of investigating by the Herald
would have shown that”

On top of that, Rich says, he believes the
paper had in its possession, months before
the story was published, disciplinary reports
that proved the events never took place and

was aware that prison officials had
dismissed the sexual allegations against
Jones.

Herald spokeswoman Gwen Gigo
confirmed that the newspaper is in receipt
of the complaint but declined to comment
on the matter.

The suit also names WHDH-TV, which
aired a follow-up story that reported
Marinova had “been caught having sex with
the prisoner in a visitor’s area”

Prior to the story being aired, the
complaint says, WHDH reporter Byron
Barnett went to Marinova’s home and told
neighbors she “had been caught having sex
with inmates”

The station’s general manager could not
be reached for comment prior to deadline.
The allegations against the Herald and

WHDH were lodged in Suffolk Superior
Court, which happens to be the same place
Todd & Weld partner Howard M. Cooper
named the Herald and Inside Track
reporters Gayle Fee and Laura Raposa as
defendants in a March 10 complaint.

In that case, the firm, which represents
Boston band founder Tom Scholz, claims
the newspaper defamed him by falsely
suggesting that the ex-wife of former lead
singer Brad Delp blamed Scholz for her
former husband’s suicide.

Elizabeth A. Ritvo of Brown Rudnick in
Boston, who has defended the newspaper in
the past against Todd & Weld, did not return
a call seeking comment.

“There is no question that we have had
multiple interactions with the Herald over
the past several years, only some of which
rise to the level of a necessity of a lawsuit,”
Rich says. “I guess there is some degree of
coincidence in the timing of these last two.”

Reprinted with permission from Dolan Media Co., 10 Milk Street, Boston, MA 02108. (800) 444-56297 © 2010 #01262vw



